Schoonmaken, het is een prachtig vak. Een belangrijk vak ook. Maar je doet het natuurlijk niet voor de vogeltjes; je moet er aan het eind van de maand wel een boterham aan overhouden, en het liefst ook nog wat beleg. Met torenhoge kosten voor personeel, schoonmaakmiddelen en schoonmaakgerei gaat dat je niet lukken, dus daarom delen we in dit blog vijf tips om te besparen op je schoonmaakkosten – zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit.
1. Inventariseer je huidige verbruik
Je kunt pas op iets besparen als je weet waaróp je precies wilt besparen. We zien nog maar al te vaak dat bedrijven lukraak aan de slag gaan, zonder dat er een gericht plan achter zit. Breng daarom eerst je huidige verbruik in kaart. Hoeveel schoonmaakmiddel, doekjes, dweilen en andere materialen gaan er per maand doorheen? En wat kosten ze? Misschien zijn de flessen toiletreiniger wel binnen een mum van tijd leeg, of zijn de microvezeldoekjes niet aan te slepen. Door alles eens rustig onder de loep te nemen, kun je ontdekken waar de meeste winst te behalen valt. Stel een top drie samen van zaken waar je je op wilt richten en laat de rest nog even voor wat het is.
2. Gebruik producten op de juiste manier
Nu je de belangrijkste focuspunten bepaald hebt, kun je gaan kijken waarom dit je van die grote kostenposten zijn. Die toiletreiniger bijvoorbeeld, wordt die wel op de juiste manier gebruikt? Veel mensen denken (ten onrechte) nog altijd dat oppervlakken schoner worden naarmate je meer schoonmaakmiddel gebruikt. Veel fabrikanten hebben de afgelopen jaren echter hun assortiment aangepast, waardoor hun reinigingsmiddelen veel geconcentreerder zijn geworden en je dus minder nodig hebt voor hetzelfde resultaat. Volg daarom altijd de doseringsinstructies op de verpakking; die staan er niet voor niets.
Hetzelfde principe geldt voor materialen als vloertrekkers, bezems, emmers en borstels. Door deze na gebruik op de goede manier op te bergen, gaan ze veel langer mee. Ophangrekken en schaduwborden van Vikan zijn hiervoor handige hulpmiddelen. Bijkomend voordeel is dat materialen zo makkelijker te vinden zijn en je dus sneller klaar bent.
3. Houd de lange termijn voor ogen
Als je geld wilt besparen ga je voor de goedkoopste optie, toch? Soms werken budgetmaterialen inderdaad prima, maar vaak leidt een lage basisinvestering tot hogere kosten in de toekomst. Een mopsysteem van een kwaliteitsmerk als Vikan is misschien ietsjes duurder dan een merkloze variant, maar hij gaat wel een stuk langer mee. Uiteindelijk ben je dan met een duurdere oplossing toch goedkoper uit.
4. Slimme apps
Fabrikanten en leveranciers van schoonmaakmaterialen hebben veel kennis over hun producten in huis. Maak daar gebruik van! Zo biedt Vikan de Zone Planner App, die je helpt om je kleurgecodeerde schoonmaakgerei te beheren. Een ander voorbeeld is de EasyCube van Tork. Met deze cloudgebaseerde dienst verzamel je actuele gegevens van alle verbonden apparaten. Dankzij de actuele informatie hoeven schoonmakers niet meer routinematig hun ronde te maken, maar kunnen ze direct aan de slag op de plekken waar zij het hardst nodig zijn. Geen verspilling meer van kostbare tijd!
5. Goed opgeleid personeel
We hebben het echt meegemaakt: bedrijven die de schoonmaak overlaten aan studenten die voor het eerst van hun leven een microvezeldoek in handen hebben. Als je je klanten wilt behouden en nieuwe klanten aan je wilt binden, zal je echter meer kwaliteit moeten leveren. Zorg er daarom voor dat je goed opgeleid personeel in huis hebt. Een schoonmaker die zijn vak verstaat, weet hoe hij een ruimte echt schoon moet maken en hoe hij efficiënt en snel kan werken. Een vaste schoonmaker is toch duurder dan een goedkope vakantiekracht, hoor ik je denken. Klopt, maar diezelfde schoonmaker kan over het algemeen in een uur tijd meer bureaus schoonmaken. En dan hebben we het nog niet eens over wat het kost als je een klant verliest omdat hij niet tevreden is…
Extra tips & trucs
En tot slot nog een laatste bonustip: neem eens contact op met Cemex Trescon. Ieder bedrijf is natuurlijk uniek, dus we geven je graag een advies op maat. We helpen je met plezier om je schoonmaakactiviteiten verder te stroomlijnen, zodat je de kwaliteit kunt leveren die je voor ogen hebt en tegelijkertijd de kosten in de hand houdt.